Українська мова 11 клас

2016 - 2017 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
Тема:Написання н і нн у прикметниках, дієприкметниках, займенниках і прислівниках
Хід заняття
1.     Спостереження над мовним матеріалом
Дослідження-зіставлення.
-        Порівняти пари словосполучень. Чим вони відрізняються? Якими частинами мови вони є?
           Нескінчена розповідь (та, яку не скінчили)— нескінченна розповідь(довга),
 несказана промова --несказанна безмежність(красива),
 неоцінені знання — неоціненні скарби (важливі),
незнищені реліквії — незнищенні слова(вічні).
Коментар учителя. Одна - н- пишеться у суфіксах пасивних  дієприкметників  –н- і –ен-.  Дві  -н-  пишеться у наголошених суфіксах –енн-, -анн- прикметників, що вказують на найвищу міру ознаки: незбагненний, незліченний
1.      Розподільне письмо. Запишіть у дві колонки дієприкметники і прикметники дієприкметникового походження. Поставте наголос. Поясніть вживання н і нн.
Прочита..ний,незліче..ний, оновле..ний, неоціне..ний, нездола..ний, оспіва..ний, неоцінне..ний, бездога..ний,неоцінне..ний, нездола..ний, благослове..ний, незліче..ний.
- Складіть з двома словами словосполучення.

2.     Робота з текстом. Які народні  інструменти, що використовуються з давнини і до цього часу в Україні, вам відомі?Прочитати текст. До якого стилю він належить? Запам'ятати назви музичних інструментів, використаних у тексті, і переказати його стисло.
     Історія українського народу та створен..е ним самобутнє музичне мистецтво сягає корінням у далекі дохристиянські часи. Серед знайден..их в Україні му­зичних інструментів найдавнішими вважаються флейта з рогу північного оленя,а також резонаторні ударні інструменти, відшукан..і на Чернігівщині.
     Найдавніше зображення музик можна побачити на стінах Софійського собору. На фресці зображен..ий музичний ансамбль, музики якого користуються вісьмома видами інструментів — органом, флейтою, литаврами, трубами, лютнею, щипковою лірою, дзвонами та парними барабанчиками.
      Гордістю музичної культури України є кобза і бандура, з якими тісно пов’язан..ий героїчний епос народу.
   Бандура —музичний ін­струмент, народжен..ий  в XVI столітті. Назва бандури походить від грецького слова «пандора». Досить часто в ті ча­си бандуру називали кобзою, тому що практично бандура й кобза — це був майже один і той же інструмент. Хіба що на кобзі струн було тро­хи менше.  (3 енциклопедії).
- Виписати дієприкметники разом із залежним словом. Пояснити їх правопис.
- Зробити синтаксичний розбір речення 1-го речення останнього абзацу.
3. Гра «Одним словом».
1) Кожне із словосполучень замініть прикметником дієприкметникового походження.
- якого не можна збагнути, зрозуміти 
- який не можна полічити ;
- якого не можна знищити ;
- який не можна оцінити ;
- який не може здійснитися ;
- якого важко або неможливо впізнати ;
- якого не можна вблагати ;
- який ніяк не скінчиться ;якого не можна виразити, передати словами ;
- який охороняється законом від посягань з боку кого-небудь ;
- який не примирюється, не погоджується з чим-небудь .
2) Доберіть до записаних прикметників дієприкметники. Запишіть слова парами.
3) Останнє слово розберіть за будовою.
  Пояснити значення прислів’їв. Списати речення, вставляючи, де треба,- Н- або- НН-. Пояснити орфограму.
   Шален..ая муха вкусила за вухо. То гріх непрощен..ий – їсти хліб немащен..ий. Зароблен..ий хліб глевким не буває. Купован..ий хліб завжди маленький. Важке не є нездолан..е. Ужале..ий змією й мотузки боїться.



Немає коментарів:

Дописати коментар